pr0nTV

Tuesday, December 20, 2005

The Chronicles of Narnia: The Lion, The Witch, and The Wardrobe


It’ ain’t no Lord of the Rings: The Two Towers.


I går natt satt jeg meg ned så gjennom denne filmen som alle sammen snakker om. Eller, det er ingen som snakker om den enda siden den kommer 2. juledag, men la oss si det er den store julefilmen i år, ved siden av King Kong: The Chronicles of Narnia: The Lion, The Witch, and The Wardrobe


Filmen er basert på en bok av C.S. Lewis, (nei, ikke han som fant opp jeans) og omhandler noen barn som havner inn i det magiske landet Narnia, som er under den kalde onde hånden til Frostdronningen (spilt av Tilda Swinton). Raskt viser det seg at disse barnene er frelserne til Narnia, og de må bekjempe denne onde skapningen som hersker.


Så, hva synes vi? I begynnelsen var jeg fornøyd, jeg synes alt så veldig fint ut, gode karakterer og vi ble sakt men sikkert kjent med dem. Vi lærte litt om Narnia og om problemene som fantes. Men så går det plutselig litt for fort. Den Hvite Dronningen sender ut sine onde snakkende ulver for å drepe ungene mens de er i en beverdemning. De får en rask liten jaktscene, hvor de blir reddet av en snakkende rev. Rask sceneskifte og plutselig møter de nissen og får våpen i julegave. Så kommer de til en halvfrossen elv, hvor ulvene kommer tilbake, en episk scene med vann og is og druknende ulver leder de frem til en militærbase hvor de møter en snakkende løve og masse andre fantastiske skapninger. Her blir de overbevist om å lede armeen mot den Hvite Dronningen, og dagen etter er det et super episk slag, noe alla sistekampen i Lord of the Rings.

I tillegg til dette er det en av ungene som er tatt til fange, og de befrir han, tilgivelse og godhet er sentrale roller.. bla bla bla


Synes du den oppsummeringen var rask? Vel, det var filmen også. Det er som Harry Potter and the Goblet of Fire, ting skjer utrolig fortløpende. Men i motsetning til Harry Potter, så kjenner jeg ikke til verden her, og jeg har ingen forhold til karakterene på samme måte som i Harry Potter. Det er blant annet en stor dødsscene med en av de store generalene i den gode armeen. Denne karakteren hadde fått sakt 2 linjer og fått litt over 3 min med screentime fra før, og det meste av dette som en bikarakter. Kan det da være en god ide å gi han en 2 min lang dødsscene? Overgangen og forandringene i karakterene er også vanskelig å få med seg. Det virker som spontane valg uten særlig begrunnelse ut fra ting som skjer med dem. Noen scener er umotiverte, noen dialoger virker forvirrende.

Alt i alt så kan jeg si at jeg ikke er så utrolig fornøyd med Disney og deres produksjon. Denne filmen skulle ikke ha vært 2 timer, men 3 timer. Den bør også komme ut som en Dir.Cut, hvor den er nærmere 4 timer. Den ser veldig fin ut og har potensial til å være veldig bra, hadde de bare fått noen gode begrunnelser for noen viktige scener.


Åja, også denne saken med at det er egentlig en ”Jebus promoting movie”. Tja, jo. Jeg ser at det kan være sant. Men det er litt for mye kamp og action pakket inn i historien for at jeg klarer å se oppstandelsen og sånn som veldig viktige tunge scener i filmen. Julenissen er også en giveaway, men på den andre siden, dette er en julefilm. Jeg lar det gli jeg, jesusfolk må da få lov til å lage filmer de også, og dette er ingen Passion of the Christ.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home