pr0nTV

Sunday, October 16, 2005

Land of the Dead

Her har du en film mange mennesker ventet mange år på, den filmen der mesteren av undead-sjangeren, George Romero, skulle returnere og vise jyplingene åssen det hele egentlig skal være. Lyktes han så i dette? Etter min mening ja, på flere fronter. Skal man bedømme utifra de enkleste kriteriene viser Romero her hvordan zombiegore aller helst bør utarte seg, masse tarmer og avrevne lemmer så langt øyet kan se. Man skal vel neppe mange årene tilbake før man aldri ville trodd dette nivået med gørr kunne befinne seg i en mer eller mindre mainstream horrorfilm. Videre er storyen, karakterene og dialogen noe bedre enn sjangersøskenene. Dette betyr ikke at disse aspektene er spektakulære, definitivt ikke, men det er betydelig mer velgjennomført enn de fleste andre horrorfilmer allmenheten serveres i disse dager (med alle sine medieprofilerte unge og ubrukelige glamourskuespillere). Den sterkeste siden til denne, så vel som alle forgjengerene, er dog definitivt den undeliggende tematikken. Man kan sikkert diskutere seg blå i ansiktet om hva de forskjellige filmene egentlig handler om, og slik også med denne. Jeg fikk følgende ut av en gangs skuing: tematikk rundt rasisme, elitisme, undertrykte masser, utvikling fra evolusjonelle nivåer, "stamme-krig" (tenk i retning urfolk som slåss om ild og slikt), materialisme.. sikkert flere ting som dukker opp ved nøyere skuing også. Det er også på dette punktet at de virkelig skremmende sidene til filmen kommer fram. Jeg blir så godt som aldri skremt av ordinære horrorvirkemidler, men en del av tingene som ble foreslått her var genuint forskrekkende. Det at denne form for maktelite hadde anledning til å lage seg et luksusrede midt i en by hvor folk led enorm nød med kun minimal beskyttelse fra en horde med vandøde er en temmelig forskrudd visjon, og en som vekker mer gru hos meg enn uendelige doser gørr. Dessuten er det mer enn forbigående sykt at penger faktisk hadde en funksjon.

Hva driver så filmen framover? Story og subplott, uten tvil. Karakterene er ikke utpreget spennende, med unntak av alfazombien, men de klarer å stylte seg gjennom elendighetene på tross av ganske klisjefylte rollemønstre og tildels uinspirert dialog. Regien sitter ganske greit, det føles som en moderne horrorfilm hva kameraføring og bildefokus angår og skaper i stor grad de riktige stemningene uten at dette inkluderer noen nevneverdige overraskelser. Soundtracket er ok og relativt effektivt med tendenser mot inimalistisk neo-Carpenter sound. Effektmessig fungerer filmen akkurat slik den bør, det vil si at de vandøde er vel gjennomført, gørret akkurat heslige nok og eksplosjonene overbevisende. Spesielt merket jeg meg likene som spredtes da de mot slutten fyrte av en rakett i en klase zombier, fine saker.

Jevnt over bra saker, jeg vil nok uten tvil se den noen ganger til og kanskje tilogmed gå til innkjøp av versjonen med kommentarspor, om så bare for å ha komplett samling. Den tar ikke troneplassen som beste Romerofilm men den ligger trygt litt over Day of the Dead.

pr0nin: I motsettning til Dark Knight så syntes jeg ikke Land of the dead var så veldig skummel. Dette kommer fra han som var så redd etter at jeg så den første i serien at jeg måtte se på en romantisk komedie, bare for å fjerne de grusomme bildene historien plantet i hodet mitt.

Hvorfor var ikke Land of the dead skummel? Antageligvis så er det fordi jeg er redd for det ukjente. At samfunnet er fucked og at de rike tar livet av de fattige, det finner jeg ikke skummelt i det hele tatt. Det er tross alt den verden vi lever i, er det ikke?

For meg så handlet LotD om forbrukerne som endelig innser at de har blitt.. "tatt i toern" og krever rettferdighet. De har til nå vært en horde av "mentalt begrenset" mennesker som bare har akseptert det som blir fortalt og solgt til dem. I LotD så får de en leder som viser dem den rette vei, istedet for å godta livet som det er, så gjør de opprør. De river ned veggene og reglene for hvordan ting skal være. De bruker våpen, de svømmer og de flyr (ok, de flyr ikke, men du skal ikke se bort i fra at de kunne ha gjort det).

Dette er Zombie revelusjon på sitt beste. Tiltross for (litt) kjedelige skuespillere/karakterer, en kortklippet historie ( det føltes som om det kunne vært mer) og mangel på dansende zombier, så er dette en film man bør se.

1 Comments:

At 16 October, 2005 23:31, Blogger Mats said...

Må slå meg enig med de fleste ting her. Filmen er ikke utpreget god, men er på ingen måte dårlig. Den har en følelse av "starter-movie" litt sånn som førstefilmen i en serie av comicbook filmer. Karakterene, verden og målet blir lagt frem, og subplot begynner å koke, men ingenting fast. Mange løse tråder bør nøstes sammen.

Enda en triologi? Vi kan bare håpe.

 

Post a Comment

<< Home