pr0nTV

Wednesday, September 28, 2005

Supernatural

Supernatural er den typen serie som lett hadde flydd meg forbi hadde det ikke vært for en liten reklame på en obskur nettside og pr0nin. På grunn av navnet så var jeg veldig skeptisk og trodde det var noe i samme område som Møte med det Overnaturlige og annet søppel som TVN klarer å kaste opp og sette på sendeskjema. Når jeg fant ut at det var en drama/horror serie ble jeg mer tilgjengelig, men på grunn av skuespillervalget ble jeg redd for at det skulle bli en Buffy spinnoff sak, hvor to kjekke gutter går rundt naive om omverden og dreper demoner og skal balansere det mot å ha kjæreste og jobben sin og så videre.

Vel så feil kan jeg ta, denne serien har ikke noe av det tullet. For det første er det gode effekter og ingen hemninger på å være skummel. Disse guttene som driver å jakter ned onde vesen er alt annet enn naive. De er hardbarka hunters som kjenner til at som finnes ute i mørket. De drar ut å finner ut hva som hjemsøker et område og dreper det. I kontrast med andre serier som Buffy og Angel hvor hvert eneste nye spøkelse/demon/monster er noe som krever dyp forskning og testing for å finne ut hvordan det skal drepes, så vet disse folka hva som må til. ”Wendigo? Dropp de tulle pistolene og lag deg en fakkel. ”Woman in White? Vi må finne liket så vi kan fikse dette”

Likte du X-Files på grunn av de mystiske tingene de etterforsket? Likte du Angel fordi det krydde av supernaturlige vesen? Om du gjorde det så vil du like denne serien like mye som jeg gjorde.

Dark Knight: Jeg har sjekka ut Supernatural og må ærlig talt si at jeg ser mer potensiale enn gjennomførelse der. Ideen er god og serien kan lett ta seg opp, men da må følgende ting fikses på: sentimentalt søl klarer jeg meg uten, spesielt når det er dårlig skrevet/regissert. Dynamikken mellom brødrene er tilnærmet tåpelig, jeg liker til tider han eldre men den yngre broren er nesten som en karikatur.. mer komedie dem imellom som en kontrast til grimme omgivelser kunne gjort seg, spesielt siden serieskribenten ikke er spes god på drama. Eventuelt kan yngstebroren bli en mer avenger-karakter, men da må sinnet og frustrasjonen (som er ganske fraværende IMO) komme mer fram. Jeg føler definitivt at de prøver å nå et mainstream audience via ting som typisk er geeky, a la X-Files, men at de skulle holdt seg mer til de geeky virkemidlene slik at det hele føltes mer rendyrket. Dette er åpenbart produsert i bakvannet av ting som Carnivale men har ennå et stykke å gå før det kommer på høyde med seriene HBO har produsert de siste årene.

pr0nin: Supernatural gjorde noe ingen tv serie har gjort med meg siden Bjørnen Kollargol gikk på tv. Den skremte livskiten ut av meg. Ja, jeg er helt seriøs. Første episode av serien var verre en mye av mainstream grøsserne som kommer ut for tiden. Er ikke helt enig i at det sentimentale "sølet" må vekk, men er enig i at det ble litt tynt. Følte at det satt bedre i episode 3 (men det har fremdeles et godt stykke å gå før det vil føles naturlig). Romantikk er noe man godt kan ha i grøssere, bare se på Shaun of the dead, men det krever litt mer arbeid enn å flashe pupper.

Det skal sies at de påfølgende episodene ikke har vært like skumle. De er litt mer action preget grøss (Wendigo/Monster in the lake) en den første episoden (Woman in white), noe som er godt for sjarte sjeler som meg. Tror også det er bra for serien å ha et større register og spille på enn bare en type grøss.

Supernatural anbefales på det sterkeste, den har mye potensiale (men har sine feil som Dark Knight nevner, selv om vi kanskje ikke er helt enig i hva som er feil) som forhåpentligvis vil bli realisert i tiden framover. Jeg venter spent på at brødrene begynner med magi, med andre ord at de begynner å bli som monstrene de jager.

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster.
- Friedrich Nietzsche, In Philosophy

2 Comments:

At 29 September, 2005 17:54, Blogger nevrmore said...

Jeg vil gjerne påpeke at jeg ikke ser noe problem med romantikk i serien, men jeg ser helst at de skygger unna komplekse emosjoner om de ikke klarer å formidle dem på et fornuftig vis. Hva skremselsfaktor angår kan det ha med at jeg har sarva nervene mine i så stor grad at jeg ikke lenger må ta sanity checks på noe mindre enn de grimmeste affærer, men jeg syns serien var akkurat like skremmende som mainstream horrorfilmer. Vil du ha noe skummelt? Se Daily Show en gang i blant du, der viser de skumle forbanna ting.. Det er forøvrig en serie som må skrives om her.

Har forresten enda ikke skuet ep 3, det kommer nok snart. Thus far ranker denne serien som "OK Entertainment" hos meg, så dne får noen sjanser til før jeg dropper den.

 
At 06 October, 2005 11:13, Blogger nevrmore said...

Ep 4 er beste så langt, mye fordi de holdt seg til storyen gjennom hele.. fire'n'brimstone er også positivt.

 

Post a Comment

<< Home